Toimiiko vaikuttajien käyttäminen markkinoinnissa?

Eri yritykset ja brändit ovat vahvasti eri mieltä siitä, toimiiko vaikuttavien ihmisten käyttäminen mainostuksessa ja varsinkin onko siihen käytetty budjetti ja toivotut voitot mahdollista saavuttaa. Tietenkin tunnetun henkilön käyttäminen mainostuksessa lisää sen voimaa ja luo jo heti tiettyä asiakaskuntaa, mutta onko tämä asiakaskunta sitä, mille mainos on tarkoitettu ja saadaanko nämä asiakkaat sitoutumaan yritykseen, eikä vain mainoksen henkilöön. Kannattaa ottaa huomioon muutamia seikkoja, kun harkitaan vaikutusvaltaisen ja suositun ihmisen käyttämistä mainostuksessa:

1. Se toimii?what_is_b2b_marketing

Niistä mainostajista, jotka ovat oikeasti käyttäneet vaikuttajia mainoksissaan, 94 % tutkimuksien mukaan on sitä mieltä että kampanja toimi.

2. Vai toimiko?

Kuitenkin kustannustehokkuuden määrittäminen on äärettömän vaikeaa ja markkinoijista 78 %, erään tutkimuksen mukaan, sanoikin sen olevan yksi vuoden 2017 haasteista. Edelleen, vaikka näkyvyyttä saataisiin paljon, se ei vielä takaa tulosta lähes missään muodossa. On siis todella pystyttävä analysoimaan mikä toimii ja mikä ei.

3. Kun se toimii, miksi se toimii?

Ne mainostajat jotka ovat jo tätä kikkaa käyttäneet, ovat sanoneet että se on yksi parhaimmista tavoista luoda uniikkia ja ainutlaatuista sisältöä brändille, luoden innostavaa ja koukuttavaa materiaalia mihin on helppo useimpien kuluttajien sitoutua. Samalla lähes puolet markkinoijista oli sitä mieltä, että taktiikka nostaa kävijämäärää yrityksen nettisivuilla ja muilla toivotuilla kohteilla.

4. Vaikutusvallan hinta

Tietenkin tällaisen henkilön käyttäminen mainostuksessa on erittäin kallista ja puhutaan yleensä vähintään kymmenistä tuhansista euroista, jos halutaan lähteä toteuttamaan yhtä laadukasta kampanjaa. Tämä on siis vähintään saatava takaisin ja tietenkin mainoksella tulee olla muutakin hyötyä yritykselle.

5. Lisää kuluja mainostukseen

Tämän lisäksi on otettava huomioon itse mainostukseen menevät kulut, eli lopputuloksena on melkein vaikutusvaltaiseen henkilöön käytetyn hinnan tuplaaminen. Mikään mainos ei vie itseään yksin eteenpäin ja varsinkin jos tarkoitus on saada tuottoa, täytyy sen mainontaan käyttää rahaa.

6. Sosiaalinen media johtaa

Tärkeimmiksi väyliksi markkinoida, myöskin vaikutusvaltaisten ihmisten sisältämiä mainoksia, on Facebookin ja sosiaalisen median kautta. Nämä ovat ainut keino saada yhtä laaja kuluttajakunta yhtä kustannustehokkaalla tavalla nopeasti kasaan, saaden heti tärkeää tietoa siitä, toimiiko kampanja vai ei.