Koska nykyisin todella iso osa kuluttajien tiedonhausta, ja täten myös markkinoinnista tapahtuu
internetissä, olisi hyvä lähteä kehittämään näitä osa-alueita. Valitsinkin tähän kuluttajan kannalta
keskeisimmiksi kysymyksiksi: Miten helposti yrityksen löytää? sekä Millaista tietoa siitä
löytää? Nämä kysymykset siis liittyvät vahvasti uusien asiakkaiden hankkimiseen. Kolmas
kysymys kuuluukin Miten pitää vanhat asiakkaat tyytyväisinä ja edelleen yrityksen
asiakkaina? Esimerkkinä tässä artikkelissa on Hunajakoto -niminen B&B yritys.
Miten helposti yrityksen löytää?
Jos kuluttaja on etsimässä itselleen majoituspaikkaa Lounais-Suomen alueelta, hän luultavasti ensin
etsii tietoa netistä. Jokioinen – haulla Hunajakoto löytyi helposti ainakin Tripadvisorista sekä yritys
löytyi myös Googlesta haulla ”jokioinen majoitus”. Kuitenkin pelkällä Jokioinen – haulla löytyy
ensimmäisenä tietenkin kunnan sivut, joissa yrityksistä ei ole mainittu mitään. Olisikin hyvä miettiä
yhteisyötä markkinoinninkin osalta kunnan kanssa, sillä näin yritys saisi helposti näkyvyyttä, ja
yrityksen asiakkaat tukevat tietenkin välillisesti myös kuntaa. Toinen mahdollisuus olisi yhdistää
voimavaroja muiden paikallisten yritysten kanssa esimerkiksi jonkinlaisen hankkeen avulla. Näin
nämä yrityspalvelut tukisivat toinen toistaan, ja se mahdollistaisi kaikille osapuolille myös
mahdollisuuden kasvuun yhteisen markkinoinnin avulla.
Yritys löytyy Facebookista, mutta hirveän usein päivityksiä yritykseltä ei ole. Sosiaalisen median
voimaa voisi käyttää hyväksi esimerkiksi erilaisin kilpailuin, joissa jokin kuva on esimerkiksi
jaettava osallistuakseen kilpailuun. Näin yrityksen näkyvyys paranisi. Toiseksi voitaisiin miettiä,
mihin muuhun sähköiseen markkinointiin yritystä voitaisiin laajentaa ja mihin riittäisi resursseja.
Millaista tietoa yrityksestä löytää?
Yrityksen Facebook – sivuilta löytyy kyllä tietoa ja kuvia yrityksestä sekä linkki yrityksen
nettisivuille, mutta vuorovaikutuksen lisääminen sosiaalisessa mediassa lisäisi huomattavasti
yrityksen näkyvyyttä. Sosiaalinen mediahan voi toimia parhaana mahdollisena paikkana
viidakkorummulle ja näin lisätä huomattavasti yrityksen näkyvyyttä ja tietoisuutta siitä. Tällaisesta
osallistuvasta mediasta onkin alettu Tim O’Reillyn toimesta käyttää nimeä Web 2.0 (Salmenkivi &
Nyman 2007, 37).
Miten pitää vanhat asiakkaat tyytyväisinä ja edelleen yrityksen
asiakkaina?
Tavoitteena olisi siis saada pysyviä kanta-asiakkaita. Esimerkiksi jonkinlaiset
tarjoukset ja alennukset näille yrityksille voisi olla hyvä idea, tai vaikkapa vuosittain järjestettävä
kanta-asiakastapahtuma. Yrityksen ekologisiin arvoihinkin peilaten, tarjouksia ei tietenkään
lähetettäisi postitse, vaan kaikki tiedonanto tapahtuu sähköisesti.