Instagram on kerännyt itsellensä jo 300 miljoonaa käyttäjää, mikä tekee siitä loisto työkalun markkinoinnissa. Kaikilla maailman yrityksillä on tämä alusta vapaana markkinoinnissa, jota kaikki saavat käyttäää vapaasti. Instagramin käyttäjistä enemmistö on naisia, mikä takaa taas sen, että Instagram on suosittu markkinointikikka juuri tuotteille, jotka ovat kohdistettuja naisille. Tähän artikkeliin päätimmekin kerätä kaikki hyödyt, mitä Instagram tuo mukanaan markkinoinnin ja mainonnan maailmaan. Miksi Instagram markkinointi kannattaisi aloittaa, ja miten on mahdollista tavoittaa oikeat ihmiset Instagramin puolelta. Tästä artikkelista löydät nippelitiedot kaikkeen siihen, mitä tarvitset Instagram markkinointiin.
Instagram pähkinäkuoressa
Jos joillekin Instagram ei ole vielä tuttu käsite, tässä kohtaa olisi hyvä lähteä avaamaan mitä tämä sosisaalisen median kuvapalvelu oikein pitää sisällään. Instagram on viralliselta käsitteeltään ilmainen kuvien jakopalvelu sekä sosiaalisen median verkosto. Se avattiin vuonna 2010, joten sillä on kokemusta jo kahdeksan vuoden ajalta. Palvelun avulla käyttäjien on mahdollista jakaa erilaisia kuvia, videoita ja samalla myös kommentoida ja tykätä muiden julkaisuista. Instagramissa on omat filtterinsä, joiden avulla kuvia ja videoita on mahdollista muokata. Palvelua on mahdollista käyttää mobiililaitteilla sovelluksen kautta monilla eri käyttöjärjestelmillä. Instagram toimii myös tietokoneen selainversiossa, mutta sen käyttökokemus on huomattavasti heikompi kuin selaimen tarjoama kokemus.
Instagramin keksi Kevin Systrom sekä Mike Krieger. Instagram julkaistiin 6. lokakuuta vuonna 200 ja kaksi vuotta myöhemmin Facebook osti sen itselleen miljardin dollarin hintaan. Aluksi kyseessä oli yksinkertainen kuvapalvelu, mutta vuosien kehittäessä sovellusta se alkoi tarjota esimerkiksi Snapchat Storyn kaltaisia tarinoita nimellä Instagram Stories.
Miksi juuri Instagram?
Instagram kasvattaa käyttäjäkuntaansa jatkuvasti ja sen käyttäjät ovat hyvin aktiivisia. Käyttäjiä on erilaisia, on naisia, miehiä, valokuvaajia, muotibloggaajia, urheilijoita, näyttelijöitä ja monia muita, kategoroiminen voisi jatkua loputtomiin. Markkinoinnin näkökulmasta Instagram on loistava työkalu, sillä sen avulla on mahdollista tavoittaa oikea kohderyhmä nopeasti ja tehokkaasti. Esimerkiksi muotibloggaajia seuraavat monet tuhannet samanikäiset nuoret, joten tämän ikäisiin ihmisiin kohdistuva mainonta kannattaa sijoittaa ehdottomasti muotibloggaajien instagram-tilille.
Kuinka oikean kohderyhmän tavoittaminen on mahdollista?
Jos haluat markkinoida tuotettasi Instagramin puolella, sinun kannattaa selvittää ensin kohderyhmä, johon haluat tuotteesi kohdistaa. Voit miettiä esimerkiksi että minkälaisia ihmisiä kohderyhmäsi sisältää, mistä he ovat kiinnostuneita ja minkälaisia kuvia he itse julkaisevat. Mainontaa on mahdollista tuottaa sekä omalla Instagram-tililläsi sekä esimerkiksi suosittujen bloggaajien kautta. Tässä muutamia vinkkejä, kuinka voit saada omalle Instagram-tilillesi lisää näkyvyyttä.
- Seuraa vain niitä tilejä, jotka liittyvät myös omaan aiheeseesi
- Kommentoi ahkerasti muiden kuvia ja osallistu keskusteluihin
- Julkaise säännöllisesti mielenkiintoisia kuvia tai muuta materiaalia seuraajillesi
- Käytä Hashtageja, jotka lisäävät kuvien näkymistä muille käyttäjille
Instagramin markkinointi tulevaisuudessa
Instagram tulee olemaan pinnalla vielä pitkään, ellei joku toinen sovellus tule viemään sen paikkaa johtavana sosisaalisen median kuvapalveluna. Instagramin avulla ihmiset on mahdollista tavoittaa nopeasti ja tehokkaasti, ja mikä parasta, oikean kohderyhmän löytäminen on todella helppoa kun siihen jaksaa nähdä pikkuisen vaivaa.