Mitä on digitaalinen markkinointi ja miten sitä harjoitetaan? Nykyään joka puolella, oli bisnes ja ala sitten mitä tahansa, niin yrityksen tulisi olla niin ikään löydettävissä netistä. Nykyään pelkkä omien nettisivujen olemassaolo ei riitä. Netti on nimittäin täynnä pilvin pimein erilaisia nettisivuja, joten niiden joukosta erottuminen tai löydetyksi tuleminen vaatii nykyään enemmän työtä, tietämystä ja vaivannäköä. Tähän tarvitaankin avuksi erilaisia digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten hakukoneoptimointi sekä sosiaalinen media.
Miksi nettisivun markkinointi on tarpeen?
Voit rakentaa vaikka kuinka hienot nettisivut, jotka ovat täynnä laadukasta, jopa tieteellisen tasoista infoa ja siltikään sivustollasi ei välttämättä ole juuri yhtäkään kävijöitä. Tämä sivusto voi olla niin ikään erittäin hieno grafiikaltaan ja kuvitukseltaan sekä käyttäjäkokemus voi olla kaikin puolin hiottu. Tämä kaikki upeus jää kuitenkin täysin huomiotta, jos et ole niin sanotusti saavutettavissa. Hienot sivustot, kuten esimerkiksiilmaiscasinot.com jäävät huomiotta, mikäli aiheesta kiinnostuneet lukijat eivät löydä sivustoa. Eli mikäli hakukoneet eivät löydä sivuasi, kukaan ei päädy sivustollesi hakukoneiden, kuten Googlen kautta. Mikäli et ole muuten vain tunnettu brändi tai monen muun nettisivun referoima, eivät potentiaaliset asiakkaat löydä tätäkään kautta sivullenne. Tietenkin yksi oljenkorsi on vielä sosiaalisessa mediassa läsnäoleminen aktiivisesti, jota kautta voi saavuttaa näkyvyyttä ja asiakkaita. Alatkin varmasti pikkuhiljaa ymmärtää, miksi ihmeessä sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi ovat tänä päivänä niin tärkeitä, olipa kyseessä sitten verkkokauppa, ravintola tai vaikkapa matkatoimisto. Ihmiset etisvät useimmiten ensimmäisenä asioita ja haluamiaan palveluita netistä, ennen kuin lähtevät itse paikan päälle tarkistamaan palvelua ja tarjontaa.
Hakukoneoptimointi osana digitaalista markkinointia
Kuten jo ensimmäisten joukossa mainitsimme, hakukoneoptimointi on yksi oleellisimmista tavoista saada kävijöitä sivustolle, mikäli kyseessä on nettisivut, joille ei virtaa suurena virtana asiakkaita muilla tavoin. Hakukoneoptimointi voi olla muillekin hakukoneille kuin vain Googlelle, kuten esimerkiksi Bingille tai muualla maailmassa muille kansallisille hakukoneille. Google on kuitenkin ylivoimaisesti tunnetuin, käytetyin ja suosituin hakukone, joten suurin osa kaikesta hakukoneoptimoinnista on nimenomaan Googlea varten. Tässä artikkelissa esittelenkin vain nopeasti erillisia askeleita, mitä on hyvä käydä läpi. Ensinnäkin, hakukoneoptimointia varten tulee tarkistaa, että Google näkee kyseisen sivuston. Nettisivusi pitää olla siis indeksoitu Googlelle. Tätä varten kannattaa luoda Google Search Console tili ja sitä kautta pyytää Googlea indeksoimaan sivustosi. Tämän jälkeen kannattaa kiinnittää huomiota muihin teknisiin osa-alueisiin, joiden vuoksi Google ei välitä sivustostasi. Jos se esimerkiksi latautuu hyvin hitaastim, Google ei halua näyttää tätä ensimmäisellä hakutulossivullaan, sillä se ei ole käyttäjäystävällinen sivu. Mikäli et itse ole kovinkaan nero näiden teknisten asioiden kanssa, niin kannattaa löytää sellainen henkilö, joka voi tehdä nämä tarkistukset sinulle. Näiden teknisten speksien jälkeen siirrytäänkin itse sivustolla näkyviin ominasuuksiin. Onko sivustolalsi riittävästi sisältöä, jotta se olisi kyseisen hakutermin osalta kattavin kuvaus kyseisestä aiheesta? Google haluaa näyttää ensimmäisenä tietenkin parhaimmat, ja kattavimmat artikkelit google -hakuusi liittyen. Tätä kannattaakin siis kysyä aina itseltään, kun luo uutta sisältöä sivustolleen. Tietenkään kaikkien artikkeleiden tarkoituksena ei ole vain löytyä ensimmäisenä jonkin tietyn hakuasanan osalta. Esimerkiksi blogissa tämä ei ole se ensisijainen asia aina, vaan tätä blogipostausta voidaan jakaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, ja herättää mielenkiinto sitä kautta.
Tämän lisäksi yksi hakukoneoptimoinnin seikka onkin niin sanottu off-page hakukoneoptimointi. Tämä tarkoittaa sitä, että pyritään saamaan muita nettisivuja linkkaamaan sinun sivustollesi. Näin ollen voit saada potentiaalisia asiakkaita samaa aihetta käsitteleviltä sivuilta, jotka haluavat syventyä enemmän sinun aiheeseesi. Toisekseen, tämä on tärkeä ominaisuus niin ikään Googlenkin kannalta. Google nimittäin näkee, mikäli jotkin toiset sivustot linkkaavat sinun sivustollesi. Mikäli erityisen arvostetut ja auktoritääriset sivustot kuten Wikipedia linkkaavat sinun sivustollesi, Google laskee yhteen, että sinun sivustollasi on arvokasta tietoa ja se toimii hyvänä lähteenä oman alansa tietämyksessä. Näin ollen erilaiset palaset yhdessä muodostavat Googlelle tiedon, että sinun sivustosi sisältö on arvokasta. Otettakoon esimerkkinä vielä se, että mikäli lukijat viettävät paljon aikaa sivustollasi, on se todennäköisesti parempi sivusto kuin sellainen, josta lukijat lähtevät pois samantien ja siirtyvät muiden samankaltaisten sivustojen pariin.
Seuraavassa artikkelissa käsittelemmekin muita digitaalisen markkinoinnin osa-alueita.