Pidron esittely
Pidro tai kansankielellä pitro on paripeli neljälle pelaajalle. Peliä on hyvin suosittu ja pelataan paljon Suomessa etenkin Kokkolan seuduilla. Peli mainitaan Leea Klemolan Kokkola-näytelmässäkin. Pelin edeltäjä pedro oli 1800-luvun lopussa erittäin suosittu Yhdysvalloissa, mutta suosio on sittemmin on hiipunut. Peli on suosittu joissain paikoin Louisianaa, Nicaraguassa – ja Kokkolassa! Pelin säännöistä on paljon muunnelmia, jotka löytyvät muun muassa Pitro.com-nettisivuilla.
Pidron säännöt ja pelin perusteet
Joukkueiden/parien tavoitteena on yrittää kerätä pisteitä voittamalla pistekortteja tikeissä. Tässä erikoisessa pelissä pelataan kuitenkin vain valtit!
Pistekortit ovat valteista ässä, sotilas, kymppi ja kakkonen. Näillä edellämainituilla korteilla saa yhden pisteen kullakin. Valttimaan viitosta kutsutaan pidroksi tai pitroksi ja se on viiden pisteen arvoinen. Viiden pisteen kortti on myös toinen samanvärinen viitonen. Yhteensä pelissä on siis jaossa 14 pistettä.
Pelin aikana pisteitä pitää voittaa voittaa tikeissä, mutta valttikakkosen pisteen saa joukkue, jolle kortti jaetaan.
Valtin kanssa samanvärinen viitonen on myös valttia ja asettuu valttimaan arvojärjestyksessä pitron jälkeen. Muiden korttien arvojärjestys on tavanomainen; ässä on korkein ja kakkonen pienin ja viitosetkin ovat tavallisella paikallaan.
Pelin aloituksessa jaetaan pelaajille yhdeksän korttia kolmen kortin nipuissa. Nämä ovat käsikortit, jotka saa katsoa. Käsikorttien lisäksi pelaajille jaetaan neljä apukorttia kuvapuoli alaspäin, apukortteja ei saa tässä vaiheessa vielä katsoa. Apukorttien jakaminen alkaa jakajasta, kun muuten jaetaan tavallisesti etukädestä alkaen.
Jakajaa seuraava pelaaja eli etukäsi aloittaa huutamisen. Huutamisessa joukkueet lupaavat, montako pistettä saavat valitsemallaan valtilla. Valtin maata ei kuulu vielä tässä vaiheessa ilmoittaa, vain luvattava pistemäärä. Pienin huuto on kuusi pistettä ja korkein 14 pistettä. Huutoja saa passata. Jokaisella pelaajalla on vain yksi tarjous huutaa.
Mikäli kukaan muu pelaajista ei huuda, jakajalla on pakkohuuto. Silloin jakajan on luvattava vähintään kuusi pistettä.
Joukkue/pari voi huutaa 28 pistettä, jos kädessä on ”varmat pisteet” – toisin sanoen aiotun valttimaan ässä ja kakkonen. Jos pari huutaa 28 pistettä ja kerää kaikki 14, he saavat pisteet tuplana. Jakaja voi ylittää 28 pisteen huudon huutamalla itse 28 pistettä.
Korkeimman huudon tehnyt joukkue/pari ilmoittaa, millä maalla pelataan. Pelaajat saavat nyt katsoa apukortit. Kunkin pelaajan käteen pitää jäädä kuusi korttia, loput kortit heitetään pois kuvapuoli alaspäin. Jos pelaajalla on alle kuusi korttia valttimaata, käsi täytetään muilla korteilla. Jos valtteja on yli kuusi, ylimääräiset pitää myydä. Kortit laitetaan pöydälle kuvapuoli ylöspäin. Kukaan ei pelaa niitä tällä kierroksella. Pistekortteja ei saa myydä.
Ylimmän huudon tehnyt pelaaja aloittaa varsinaisen pelin. Pelatut kortit jätetään pelaajan eteen kuvapuoli ylöspäin. Pelissä on varsin epätavallinen ja hyvin tiukka maantuntopakko. Valtiksi valittu maa on ainoa maa, jota saa pelata. Muiden maiden kortit ovat kädessä vain hämäyksen vuoksi. Kun valitun maan kortit loppuvat, pelaaja heittää korttinsa pois omalla vuorollaan.
Suurimman valtin pelannut voittaa tikin, kerää kortit joukkueensa voitettujen tikkien pinoon kuvapuoli alaspäin ja avaa seuraavaan tikkiin.
Kun kaikki kortit on pelattu, tarkistetaan pisteet. Pisteet jaetaan joukkueille heidän voittamistaan korteista – poislukien valttikakkosen piste menee sille joukkueelle, joka sen pelasi. Jos huudon tehnyt pari saa huutonsa pistemäärän tai enemmän, pisteet saa kirjata. Jos yritys epäonnistuu, pari on holannut ja menettää huutamansa pistemäärän verran eikä saa ollenkaan pisteitä keräämistään korteista. Vastapuoli saa aina keräämänsä korttipisteet.
Peli päättyy, kun yksi joukkueista saa kasaan 62 pistettä. Jos molemmat joukkueet ylittävät samalla kierroksella 62 pistemäärän, korkeimman huudon viimeisellä kierroksella tehnyt joukkue voittaa.
Strategiat ja tekniikat voittamiseksi pidrossa
Pidro-pelissä on muutamia strategioita ja tekniikoita, joilla pelissä voidaan voittaa.
Huudon voittanut joukkue voi parantaa asemiaan pelaamalla brutaalit kortit (A K Q jne.) brutaalisti, jotta vastustajat eivät pääse keräämään pisteitä, jos kovat kortit ovat kädessä. Viitosen pelaaminen ylittämättömälle kortille tai ässällä avaaminen pakottaa seuraavan pelaajan käyttämään pidron eli valttivitosen. Pidro kannattaa aina yrittää pitää kädessä mahdollisimman pitkään.
Tärkeää on myös seurata korttien määrää kullakin pelaajalla ennen käsien täydentämistä.
Pidron varastamiselle löytyy yleensä vain yksi tilaisuus pelin aikana. Jos korkein huutaja ei avaa peliä ässällä, pitää pelata pidro vastauksena, jos ei ole pitkää kättä ja toivoa, että partnerillsi on korkeampi kortti kuIn sinun jälkeesi pelavalla vastustajalla. Vaihtoehtoisesti voit pelata korkein korttisi ja toivoa että vastustaja ei pääse yli ja parillasi on pidro.
Korkeimman huudon tekijän tykittäessä kovilla korteilla, odota niiden loppumista ennenkuin uhraat pidron liian aikaisin.
Turnaukset ja tapahtumat
Pidrossa tai pedrossa järjestetään turnauksia ja pelitapahtumia niin livenä kuin internetin pelisivustoilla. Turnauksissa ja tapahtumissa voidaan pelata kilpaa tai ainoastaan pelata uusien pelikumppanien kanssa.
Muunnokset ja paikalliset säännöt
Pidrolle löytyy lukuisia muunnoksia ja paikallisia sääntöjä. Seuraavassa muuatamia tavallisimpia muunnoksia.
Apukortit voidaan jakaa myös vaihtoehtoisella tavalla. Tässä ne jaetaan tasan heti jaon aluksi. Toinen yleinen tapa on, että pelaajat huutamisen jälkeen heittävät kädestään turhat kortit pois eli tappavat ne ja pyytävät jakajalta tilalle sen verran kortteja, että käteen jää kuusi korttia. Pistekortteja ei saa tappaa.
Jakaja ei heitä korttejaan pois muiden pelaajien kanssa, vaan valitsee lopuksi jäljelle jääneistä korteista ja omista käsikorteistaan kuuden kortin käden.
UKK
Tavoite Pidro-pelissä? Kuinka sitä pelataan?
Joukkueet/parit yrittävät kerätä pisteitä voittamalla pistekortteja tikeissä. Tässä erikoisessa pelissä pelataan kuitenkin vain valtit! Ensimmäisenä 62 pistettä kerännyt joukku voittaa.
Onko Pidrossa jotain erityisiä korttiyhdistelmiä tai strategioita, jotka toimivat hyvin?
Valttimaan vitosen ja samanvärinen toisen maan vitonen ovat valttikortteja ja voimakkaimpia kortteja pelissä.
Pelataanko Pidro yleisesti kasinoympyröissä vai enemmän sosiaalisissa yhteyksissä?
Pidroa pelataan enimmäkseen ystävä-, tuttava- ja harrastajapiireissä seurapelinä ja pienimuotoisina kilpailuina.