Herttamisääri tai kansankielellä hertta on helppo ja strateginen korttipeli neljälle pelaajalle. Se on alunperin jo 1800-luvulta. Pelin tavoitteena on välttää herttaa ja patarouvan saamista. Peli lienee tuttu monille Windowsin käyttäjille, sillä peli löytyy useammastakin Windows-version valikoista Hearts- tai Hertta-nimellä tietokonepelinä.
Herttamisäärin maapakko ja tikin voitto
Herttamisäärin eli hertan säännöissä on mukana myös niin sanottu maapakko. Tämä maapakko tulee pelin kuluessa näkyviin vain, jos pelivuorossa olevalla pelaajalla ei ole kädessä yhtään korttia, joka vastaa tikin aloituskortin maata. Tässä tilanteessa pelaaja saa pelata jotain muuta maata. Ensimmäisessä tikissä ei ole sallittua pelata pistekorttia eli herttaa tai patarouvaa.
Tikin voittaa pelaajista, joka onnistuu pelaamaan tikkiin suurimman kortin sitä maata, jolla tikki aloitettiin. Tikin voittaja saa luvan ottaa tikkiin pelatut kortit, jotka hän asettaa eteensä kuvapuoli alaspäin. Voittaja aloittaa seuraavan tikin, jota ei saa aloittaa hertalla, jos aiempiin tikkeihin ei ole vielä pelattu herttaa. Muuten tikin saa avata millä tahansa halutulla kortilla.
Pelin tavoite
Tavoitteena herttamisäärissä eli hertassa on välttää hertan ja patarouvan saamista. Kerätyistä hertoista saa jokaisesta yhden miinuspisteen ja patarouvasta 13 miinuspistettä. Jos pelaajan onnistuu saada kaikki pistekortit (hertat ja patarouvan) yhden kierroksen aikana, hän voi joko lisätä itselleen 26 pluspistettä tai lisätä kaikille muille 26 miinuspistettä eli kyseessä on slammi. Pelin voittaja on se, joka on menettänyt vähiten pisteitä jonkun pelaajan rikkoessa 100 miinuspisteen rajan.
Hertta on strateginen, mutta helppo korttipeli
Herttamisääri eli Hertta on lähes puhtaasti taitopeli korttipelin luonteesta huolimatta. Pelin todellinen jännitys ja monimutkaisuus tulevat esiin, kun pelaaja saavuttaa pelissä tason, jossa ei tarvitse heittää patarouvaa paniikissa pois kädestä heti ensi tilassa.
Pelissä pärjää pelaaja, jolla on paitsi hyvä kyky järkeillä pelin etenemistä, mutta myös pelisilmää seurata vastustajien liikkeitä ja ajatuksia. Tikeissä pelatuista korteista voi nimittäin nähdä monen moista asiaa vastustajien tilanteesta. Tästä syystä herttamisääri muistuttaa luonteeltaan hieman pokeria. Erinomaisesta muistista on myös etua Herttamisäärissä – hyvä muisti auttaa vähän ennustamaan pelitilannetta ja seuraavia siirtoja.. Tästä syystä ei ole mikään ihme, että Herttamisäärin tai kansankielellä Hertan ympärille on kertynyt jännittäviä tilanteita ja muistoja maailman pelimarkkinoilla.
Osa pelaajista pitää Herttamisäärin taitovaatimuksia pelin huonona puolena. Puhtaassa taitopelissä heikommat pelaajat kokevat usein toistuvasti harmittavia vastoinkäymisiä, mikä saattaa syödä motivaatiota pelaamisen jatkoon nähden. Heitä on vaikeaa saada takaisin Herttamisääri-pelin ääreen. Kun pelipöydän äären saadaan kokoon joukko taitavia ja terävämielisiä pelaajia, saattaa pelistä voi tulla hyvinkin kutkuttava jännitysnäytelmä ja mielenkiintoista seurattavaa.
Miten herttamisääri-korttipeliä pelataan?
Korttipakan kortit jaetaan tasan pelaajien kesken ilman jokereita – kukin pelaaja saa 13 korttia. Jokainen pelaaja valitsee käsikorteistaan kolme korttia, jotka annetaan ensimmäisellä kierroksella vasemmalla puolella istuvalle pelaajalle, toisella kierroksella oikealla puolella olevalle pelaajalle, kolmannella kierroksella vastapäätä istuvalle pelaajalle ja neljännellä kierroksella kortteja ei vaihdeta lainkaan. Tämän jälkeen kierto alkaa taas alusta. Kortit annetaan kuvapuoli alaspäin. Saadut kortit saa katsoa vasta, kun on antanut omat korttinsa eteenpäin.
Pelaajalla, jolla on ristikakkonen aloittaa pelikierroksen ensimmäisen tikin ja kakkonen on pelattava muiden pelaajien pelatessa yhden kortin vuorollaan. Vuorojärjestys etenee vasempaan suuntaan tikin aloittajasta lähtien. Tikkiin pelataan vain yksi kortti ja sen pitää olla samaa maata tikin aloittaneeseen korttiin nähden
Herttamisäärissä pelataan neljän kortin tikkejä. Maata on tunnustettava ja isoimman kortin lyöjä voittaa tikin ja aloittaa seuraavan tikin. Jos pelaajalla ei ole annettua maata, voi lyödä minkä kortin tahansa. Hertalla ei saa aloittaa ennen kuin sitä on sakattu toisesta maasta ajettuun tikkiin. Herttaa saa kuitenkin laittaa, jos kädessä ei ole muita kortteja.
Kun kaikki kortit on pelattu, lasketaan pisteet kullekin pelaajalle ja aloitetaan seuraava kierros.
Pisteiden laskeminen herttamisäärissä
Kun koko pakka on pelattu läpi, lasketaan jokaiselle pelaajalle pisteet heidän eteensä kerätystä pakasta. Hertoista saa yhden pisteen ja patarouvasta 13 pistettä. Jos samalla pelaajalla on kaikki hertat ja patarouva, saa hän nolla pistettä ja muut pelaajat 26 pistettä.