Videopelaamisen maailma on käynyt läpi merkittävän muutoksen viimeisten vuosikymmenten aikana, ja se on kehittynyt pienen ryhmän harrastuksesta globaaliksi kulttuuri-ilmiöksi. Tämän muutoksen ytimessä ovat esports-vaikuttajat ja striimaajat, jotka eivät ole vain nostaneet pelaamista katsojalajiksi, vaan ovat myös rakentaneet valtavia verkkoyhteisöjä pelaamisen ympärille.
Tämä artikkeli perehtyy esports-vaikuttajien ja -striimaajien valloittavaan maailmaan niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, tutkien heidän vaikutustaan videopelaamisen yleistymiseen.
Esports pelaamisen ja striimaamisen yleistyminen
Esports-pelaajat ja striimaajat ovat henkilöitä, jotka hyödyntävät alustoja, kuten Twitchiä, YouTubea ja muita suoratoistopalveluita striimatakseen itsensä pelaamassa videopelejä, ollakseen yhteydessä yleisöönsä reaaliajassa ja kehittääkseen ainutlaatuisia online-persoonia.
Tästä käytännöstä on tullut valtavan suosittu, ja omistautunut fanikunta virittyy säännöllisesti katsomaan suosikkipelaajiaan kilpailemassa erilaisissa turnauksissa. Esports-vaikuttajien ja striimaajien nousua voidaan selittää useilla tekijöillä:
- Suoratoistoalustojen saatavuus: Twitchin ja YouTuben kaltaisten alustojen yleistyminen ovat auttaneet pelaajia striimaamaan helpommin kuin aikaisemmin. Tämä helppokäyttöisyys on antanut lahjakkaille pelaajille mahdollisuuden esitellä taitojaan ja persoonallisuuttaan maailmanlaajuiselle yleisölle.
- Sitoutuminen ja yhteisön rakentaminen: Esports-vaikuttajat ovat usein menestyksekkäitä vahvojen ja vuorovaikutteisten yhteisöjen rakentamisessa. Live-chattien, lahjoitusten ja tilaajaetujen avulla striimaajat luovat katsojilleen mukaansatempaavan ja viihdyttävän pelin katselukokemuksen, mikä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta.
- Viihdearvo: pelin lisäksi esports-vaikuttajat viihdyttävät yleisöään huumorilla, tarinankerronnalla ja selostuksella. Monet striimaajat osaavat luoda kiinnostavaa sisältöä, joka menee pelkkää pelaamista pidemmälle. Esports-turnauksissa on mahdollista lyödä myös vetoa, löydät lisätietoa aiheesta esimerkiksi esportsvedonlyönti.com -sivustolta.
Tunnetuimmat esports-pelit
Esports, joka on lyhenne sanoista elektroninen urheilu, sisältää laajan valikoiman kilpailukykyisiä videopelejä, joita pelataan ammattilaistasolla. Näissä peleissä on usein mukana taitavia pelaajia tai joukkueita, jotka kilpailevat toisiaan vastaan järjestetyissä turnauksissa, ja ne ovat keränneet valtavasti seuraajia ympäri maailmaa. Esportsin eri muotoja ovat:
- FPS-pelit: FPS (First Person Shooter) on yksi suosituimmista esport-pelien genreistä. Tunnetuimpia FPS-pelejä ovat esimerkiksi Counter Strike Global Offensive (CS: GO), Call of Duty (COD) ja Overwatch.
- MOBA: MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) -peleissä pelataan usein viisi vastaan viisi -tiimeissä. Pelien tarkoituksena on yleensä puolustaa omaa tukikohtaa ja tuhota vastustajan tukikohta. Suosituimpia MOBA-pelejä ovat League of Legends ja DOTA 2.
- RTS-pelit: RTS-pelit (Real Time Strategy) perustuvat reaaliajassa tehtäviin toimintoihin, joiden tarkoituksena on usein kerätä resursseja joukkojen tuottamiseksi. Joukkojen avulla pyritään tuhomaan vastustajan joukot. Suosituimpia RTS-pelejä ovat Starcraft ja Warcraft -pelit.
- Urheilupelit: urheilupeleissä pyritään toteuttamaan urheilulajin tuntu mahdollisimman todenmukaisesti. Suosittuja urheilupelejä esports-maailmassa ovat FIFA-pelit sekä NFL- ja NHL-pelit.
- Battle Royale: Battle Royale -peleissä tavoitteena on olla viimeinen pelaaja tai joukkue elossa selviytymishenkisessä ympäristössä. Pelit koostuvat usein 50-100 pelaajasta ja pelaajat valitsevat joko pelaavansa yksin tai joukkueissa. Suosituimpia Battle Royale -pelejä ovat Fortnite ja PUBG.
Esports-pelaajat ja striimaajat Suomessa
Rikkaan pelikulttuurin ja historiansa ansiosta Suomi on tuottanut oman osuutensa esports-pelaajista ja striimaajista, jotka ovat jättäneet merkittävän jäljen globaaliin pelimaailmaan. Suomalaisista esports-pelaajista tunnetuimpia ovat:
- Topson eli Topias Taavitsainen. Topson keskittyy Dota 2 -pelin pelaamiseen ja on osa OG-pelin tiimiä.
- Serral eli Joona Sotala. Serral pelaa StarCraft II -peliä ja kuuluu BASILISK-tiimiin.
- Allu eli Aleksi Jalli. Allu pelaa Counter-Strike (CS: GO) -peliä, ja on yksi tunnetuimmista sekä pisimpään pelanneista suomalaispelaajista. Allu pelaa tällä hetkellä JANO-tiimissä.
- Matumbaman eli Lasse Urpalainen. Aikaisemmin Dota 2 -peliä pelannut Matumbaman päätti peli uransa vuonna 2022. Matumbaman pelasi ennen peliuransa päätöstä Team Liquidille.
Suomalaiset esports-striimaajat tunnetaan omistautumisestaan lajille, taidoistaan, nöyryydestään ja vahvasta toveruudesta katsojiensa kanssa.
Globaali peliyhteisö
Vaikka suomalaiset esport-pelaajat ovat päässeet mukaan kansainvälisellä tasolla, silti useimmat esport-striimauksen megajulkkikset ovat amerikkalaisia. Tunnetut striimaajat, kuten Ninja, Pokimane ja Shroud, ovat niin sanotusti ylittäneet kynnyksen pelaajien maailmasta julkkisten maailmaan.
Nämä striimaajat ovat olleet osana valtamedian tuottamia elokuvia tai sarjoja sekä tehneet yhteistyötä muiden julkkisten sekä tuotemerkkien kanssa. Heillä on ollut keskeinen rooli esportin tuomisessa osaksi valtavirran tietoisuutta ja kiinnostuksen herättämisessä perinteisen peliyhteisön ulkopuolella.
Pelaajien merkitys ja haasteet
Esports-pelaajien ja striimaajien vaikutusta ei voi kiistää. Heillä on valta muokata pelitrendejä, esitellä uusia pelejä yleisölleen ja jopa vaikuttaa ostopäätöksiin. Tähän vaikuttamiseen liittyy kuitenkin myös vastuuta. Striimaajat ovat katsojilleen roolimalleja, ja heidän käyttäytymisensä ja valintansa voivat vaikuttaa peliyhteisön yleiseen kulttuuriin.
Asiat, kuten epäasiallinen käyttäytyminen, mielenterveys ja sponsoroituun sisältöön liittyvät eettiset näkökohdat ovat olleet keskustelunaiheita suoratoistoyhteisössä. Lisätietoa liiallisen pelaamisen haittavaikutuksista ja apua peliongelmiin löytyy tänä päivänä helposti netistä, esimerkiksi EHYT ry:n (Ehkäisevä päihdetyö) verkkosivuilta.
Striimaajien suuri vaikutus
Esports-pelaajat ja striimaajat ovat määritelleet uudelleen sen, miten ihmiset osallistuvat videopeleihin, muuttaen yksinäisen ajanvietteen maailmanlaajuiseksi sosiaaliseksi kokemukseksi. Sekä Suomessa että ulkomailla nämä henkilöt ovat kasvattaneet intohimoista fanikuntaa, näyttäneet taitojaan ja olleet yhteydessä yleisöönsä syvästi henkilökohtaisella tasolla. Kun esport-ala kehittyy edelleen, näiden striimaajien vaikutus epäilemättä muokkaa sen kehityskulkua ja vaikuttaa sekä pelimaisemaan että populaarikulttuuriin yleisesti.