Mainostuksen ala on ottanut suuria harppauksia markkinoinnin kohdistuksessa, mutta jotta mainokset saadaan todella vaikuttamaan, pitää ottaa vielä yksi iso askel. Jokainen luova viesti on sulautettava toimimaan niin, että se on vuorovaikutuksessa ja henkilökohtainen joka ikiselle yksilölle. Avain tämän saavuttamiseen voi olla markkinoinnin graalin malja, ja samalla se on se voima, mikä kehittää mainostuksen tekoälyä yhä pidemmälle. Nämä ohjelmat tulevat käyttämään algoritmeja ja matkimaan luonnollisia netin yhteisöjä, ominaisuudella tunnistaa ja toimia abstraktien kuvioiden ja kaavojen mukaan. Muutos tulee tapahtumaan nopeasti ja jo muutaman vuoden sisällä näkyvillä tulee olemaan mainoksia jotka:
Kokoavat itsensä reaaliajassa
Tällä hetkellä teknologian mahdollistama tehokkain lähestymistapa on tehdä useampia versioita samasta mainoksesta, jotka on kohdistettu juuri tietyn tyyppisille asiakas ryhmille. Esimerkiksi jälleenmyyjä voi lähettää mainoksia t -paidoista yhdelle ryhmälle, ja taas puolestaan kylpy takeista toiselle ryhmälle. Kaikki mainokset käyttävät kuitenkin samaa pohjaa ja suunnittelua alustanaan. Kuitenkin nopeasti sen sijaan, että olisi muutamia vaihtoehtoja samasta mainoksesta, brändeillä tulee olemaan miljoonia yksilöllistettyjä vedoksia tietystä mainoksesta, joka esitetään dynaamisesti miljoonille eri asiakkaille ja yksilöille. Ohjelmalla tulee olemaan täysi vapaus kampanjan luovaan puoleen, luoden logot, kuvat, tekstit, videot ja jopa värimaailman, sekä valiten kielen. Sille syötetään kaikki mahdollinen kampanjaan liittyvä tietä ja se tulee sitomaan ne yhteen täydellisesti luodakseen rikastuttavan mainokset juuri oikealle asiakkaalle oikeaan aikaan, reaaliajassa.
Itse optimointi
Kun itsensä kokoavat mainokset kohdistetaan tietyille henkilöille, algoritmeja ruokkivat tiedot kerätään ja niiden avulla voidaan vahvasti optimoida ja jatkuvasti parantaa luovaa tuotantoa ja parantaa kampanjan tulosta. Vapaalla pääsyllä dataan ja taidolla oppia, tekoäly tulee muuttamaan mainoksista vielä parempia ja samalla mainostuksen kulut pysyvät kurissa.
Vuorovaikutus
Viimeinen askel tekoälyn käytössä on mainokset, joiden kanssa kuluttaja voi vuorovaikuttaa samalla tavalla kuin muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi perinteisesti kuva tai video, jossa esitellään uutta autoa voi sallia mahdollisuuden klikata ja ilmoittautua testi ajolle tai tulostaa auton esitteen. Tekoälyn avulla mainos kannustaa kuluttajaa kysymään oleellisia kysymyksiä, esimerkiksi missä autoa voi käydä kokeilemassa, mikä on auton hinta luokka, mitä mahdollisuuksia auton räätälöinnille omiin tarpeisiin on? Ja tietenkin tekoäly tarjoaa vastaukset kaikkiin näihin heti.