Suosittujen tapahtumien yhteydessä mainostaminen on tietenkin tehokkain keino saada paljon näkyvyyttä, mutta menestyneen mainoksen tuottaminen vaatii paljon muutakin. Video mainostus on taaskin heijastanut yhteiskunnan tarpeita ja haluja, luoden voimakkaan ja vahvan väylän viestiä kuluttajille. Pyörää ei kannata lähteä keksimään uudestaan ja kokeneilta konkareilta kannattaa ottaa mallia siihen, millainen mainos vetää porukkaa puoleensa ja kuinka tätä tietoa voidaan käyttää kaikista parhaiten hyväksi. Mainokset esitellään siinä järjestyksessä, kuinka monta kertaa niitä on jaettu, eikä siinä järjestyksessä, kuinka monta kertaa niitä on katsottu. Eli mittarina toimii niiden nopea leviäminen ja kattavuus, sekä aiheutettu huomio, internetissä.

1. John Lewis – Buster The Boxerjoe_louis_by_van_vechten

John Lewisin hulvaton ja sydämellinen mainos esittelee pääroolissa bokserin. Mainos alkaa sillä, kun isä kokoaa joululahja trampoliinia pihalle ja äiti laittaa tytärtä nukkumaan. Ihmisten ollessa autuaan tiedottomina, ketut ja muut metsän eläimet ilmestyvät pihalle, nauttimaan trampoliinin tuomasta huvista, Busterin katsoessa kaivaten pihalle. Aamulla isä paljastaa lahjan tytölleen ja avaamalla oven koira syöksyy trampoliiniin hyppimään. Mainoksen viesti on ”lahjoja joista kaikki nauttivat”. Se mikä mainoksessa tehoaa ehdottomasti on sen äärettömän hyvä laatu. Siihen on käytetty rahaa ja esimerkiksi animaatiot on toteutettu loppuun asti huolella, tehden siitä kaunista katsottavaa vaikka eläimet ei olisikaan itselle läheinen asia. Lisäksi mainos pystyy tuomaan hauskan, mutta musiikin avulla myös tunteellisen tunnelman, mikä sopiikin joulu mainokseen hyvin tehokkaasti.

2. Channel 4 – We Are the Superhumans

Tässä mainostetaan Rion paraolympialaisia ja mainos alkaa bändin esittelyllä, joka tietenkin koostuu jonkinlaisen vamman omaavista ihmisistä, esimerkiksi rumpuja soittaa kädetön henkilö. Mainokseen on lisätty mitä uskomattomampia fyysisiä suorituksia jotka onnistuvat, vaikka henkilöllä olisikin joku huomattava rajoittava tekijä. Sen tarkoitus on luoda tunnelma siitä, mihin kaikkeen ihmiset pystyvät peräänantamattomuudella, työllä ja taistelulla, vaikka annetut kortit ei olisi parhaat.

Näissä mainoksissa yhteistä on se, että ne luovat vahvasti tunnelman. Molemmilla on täysin omanlainen maailmansa ja erilainen viesti annettavana, mutta se pystytään tuottamaan yleisölle äärettömän tehokkaalla ja liikuttavalla tavalla. Seuraavaa video mainosta suunniteltaessa kannattaa siis vilkaista suosituimpia mainoksia tältä vuodelta ja lähteä hyödyntämään niiden oppeja.